AVM’lerin cirosu 2’ye katlandı

SON dönemde bazı AVM’ler iflasın eşiğine gelirken, ülke genelindeki 70 AVM de borcundan dolayı bankalara devredilmişti. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği’nin (AYD) hazırladığı AVM Endeksi’nin sonuçları ise, şubat ayında sektördeki olumsuz ivmenin toparlandığına işaret etti. Araştırmaya göre AVM’lerin verimliliği, yani metrekare başına cirolarında yaşanan nominal artış, enflasyonun üzerinde gerçekleşti. Buna göre, Şubat 2024’te yıllık enflasyon oranı yüzde 67.07 olurken, AVM Metrekare Verimlilik Endeksi şubatta yıllık bazda yüzde 114.6 artarak 2 bin 553 puana yükseldi. Ülke genelinde AVM’lerdeki metrekare başına düşen ciro, Şubat 2023’te 4 bin 538 TL iken Şubat 2024’te 9 bin 735 TL’ye çıktı. Aynı dönem aralığında İstanbul’daki AVM’lerde metrekare başına düşen ciro 5 bin 735 TL’den 11 bin 704 TL’ye; Anadolu’da ise 3 bin 740 TL’den 8 bin 421 TL’te yükseldi.

EN FAZLA CİRO TEKNOLOJİDE

Ciro endeksine kategoriler bazında bakıldığında ise, yıllık en fazla artışın yüzde 139.2 ile teknolojide olduğu görüldü. Bunu yüzde 109.5’lik artış ile giyim, yüzde 100 ile yiyecek içecek, yüzde 96.5 ile ayakkabı ve yüzde 72 ile hipermarket izledi.

Ciroların bir önceki aya göre ne kadar arttığına bakıldığında ise, teknoloji kategorisinin yüzde 20.2, ayakkabı kategorisinin yüzde 3, hipermarket kategorisinin yüzde 0.7’lik artış yakaladığı görüldü. Ciro, şubatta bir önceki aya göre giyim kategorisinde ise yüzde 3.4; yiyecek içecek kategorisinde ise yüzde 4 azaldı.

ZİYARETÇİ SAYISINDA YÜZDE 11.4’LÜK ARTIŞ

Araştırmada aynı zamanda, AVM’lerin ziyaretçi sayılarının aylık bazda azalırken, yıllık bazda yükseldiğini ortaya koydu.

Buna göre, Şubat 2024’te bir önceki yılın aynı ayına göre ziyaret sayısı endeksi, yüzde 11.39’luk bir artış ile 88 puana yükseldi. Şubat 2024 döneminde ziyaret sayısı endeksi bir önceki aya göre ise yüzde 9.2 bir azaldı.

‘MARTTA SONUÇ FARKLI OLABİLİR’

Hürriyet’e konuşan AYD Başkanı Nuri Şapkacı, “Geçtiğimiz sene 6 Şubat’ta meydana gelen depremin psikolojik etkisi ile tüm yurtta satışlar önemli ölçüde düştü. Önceki yıla kıyasla yapılan karşılaştırmada görünen cirolardaki yüksek artış oranının en temel sebebi budur” dedi. Şapkacı, “Mart ve nisan ayı endekslerinde, perakende ciro artış oranlarının şubat ayındaki kadar yüksek çıkmayacağını düşünüyoruz” diye konuştu.

Şapkacı, şöyle devam etti: “Bu durum, AVM’lerin ciro yaratmakta sıkıntı yaşadığı anlamına gelmez. Hatta bahsi geçen AVM’ler arasında çok başarılı performans gösteren, yüzde 100 doluluğa ve yüksek ziyaretçi sayılarına sahip olan AVM’ler vardır. Yaşanan, yatırımcıların içine düştüğü nakit darboğazının bir sonucudur.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir